Понеже във ФБ групата често се задават едни и същи въпроси, може би е добре да се систематизира тук основната информация за батерии, използвани в еърсофта. На първо място - няма нищо сложно! За да ползваш батерии не ти трябва инженерно образование, така както за да видиш колко е часа не трябва да знаеш как се произвежда часовник.
Батериите се характеризират с няколко параметъра, като тип конектор, химически тип, капацитет, напрежение и т.н. За да си купите обаче батерия ще трябва да отговорите само на няколко въпроса :
- Списък
- габарити на батерия (очевидно зависи от приклада, ложата или там където в репликата ще седи)
- LiPo vs NiMh (има и други варианти, но щом сте стигнали дотам - тази статия вече не Ви е нужна)
- колко V, mAh, C трябва да е батерията
- зарядно и как зареждаме?
Габарити
Очевидно е специфично за конкретната реплика и това дали се побира в приклада, ложата, под капака на цевната кутия и т.н. Винаги е добре да питате колегите със сходни или идентични реплики.
LiPo vs NiMh
Този дебат вече като че ли не седи на дневен ред. Да, все още ако пушката Ви идва с батерия – то тя ще е НиМх, колкото да не е без хич. И можете да си я ползвате, няма проблем. Недостатъкът на НиМх спрямо ЛиПо е, че за едно и също тегло или обем имат 3 по-малко енергия. И ако преди LiPo-тата бяха сравнително скъпи за много, днес са доста достъпни. Предимствата на NiMh са, че не изисква никакво специално зарядно, по-трудни са за пробиване/чупене и имат по-дълът живот (близко до вечни са).
Характеристики на батерията
Основните показатели, които гледаме при батериите, са напрежение, капацитет и С-рейтинг.
Напрежение – много опростено казано колкото повече, толкова по-скорострелно. Мери с във Волт (V), най-често срещаме 8.4V, 9.6V, 10.8V, 7.4V, 11.1V. Това е номинално напрежение, в процеса на зареждане и използване то се качва над и слиза под тази стойност. Колко точно – виж в секцията за зареждане.
Капацитет – мери се милиампер-час (мАч/mAh), умножено по номиналното напрежение ни дава енергията, която батерията може да съхранява. Пример, ако имаме 2 LiPo батерии 7.4V, едната с капацитет 1000мАч, а другата 2000мАч, то енергията им е съответно 7.4mWh и 14.8mWh, втората ще може да извърши два пъти повече работа или в нашия случай – повече изстрели.
С-рейтинг (C), големина на ток (в Ампери), капацитет (в мАч/милиампер-час) - на почти никоя батерия няма да прочетете максималния ток, който производителят е предвидил. Но ще прочетете, да речем, 1000мАч | 20С, което е 1Ач | 20С. Това означава, че може да работи с ток 1 х 20=20А. Ако е 1500мАч | 25C може да работи с ток 1.5 х 25 = 37.5A. Погледнато “наобратно” - батерия с капацитет 1500мАч може да работи 1ч с ток 1.5А или половин час с ток 3А и т.н. Това не е съвсем вярно, но за улеснение нека приемем, че е така (за човек, който просто иска да си зарежда и използва безопасно батерията). Грубо можем да кажем, че показва мощност.
Как зареждаме?
Преди да заредим батерията, трябва да знаем какво напрежение е максимално и минимално за нея. На опаковката винаги пише номиналното (много грубо и не съвсем правилно може да го считате за средно) напрежение, да речем 7.4V. Същата тази батерия, напълно заредена, е 8.4V, а изтощена 6V (някои производители ограничават до 6.6V). Как да се ориентираме? Ами, за по-лесно е да разглеждаме батерията като комбинация от клетки. Ако е ЛиПо – всяка една клетка е с номинално напрежение 3.7. Ако са две клетки – 7.4V. Три клетки – 11.1V и т.н. Всяка една клетка не трябва да пада под 3.3V (нека приемем това, с оглед сигурност) и при зареждане да не надвишава 4.2V. Ако имаме 11.1V батерия, то тя съответно ще се движи от 9.9 до 12.6V.
За NiMh – клетките са минимално напрежение 1V, номинално 1.2V, максимално при заряд 1.5V. Ако имаме 9.6V батерия – 9.6 / 1.2 = 8 (брой клетки)
Щом имаме 8 клетки, то напрежението не трябва да пада под 8V, и да не скача над 12V.
За най-често срещаните батерии :
Така, знаем до какви стойности трябва да заредим батерията си, но с какво зарядно?
NiMh – тук нещата са по-лесни и ако имате НиМх батерия, дошла с репликата Ви, то имате и зарядно към нея. Нека погледнем таблицата горе – ако имаме батерия да речем 9.6V NiMh, това означава, че ние трябва да я заредим до 12V. Съответно това трябва и да пише на зарядното, ориентировъчно :
Input 220V
Output 12V
Ако имаме зарядно, на което пише 10.5V (което е за 8.4V NiMh батерия) – можем да го използваме, но то няма да зареди напълно нашата батерия, защото тя стига до 12V, а то до 10.5. Можем да използваме зарядно с по-ниско напрежение за батерия с по-високо напрежение по изключение, но обратното НЕ ТРЯБВА да се прави. NiMh не могат да „кажат“ на нито едно зарядно какво им е номниланото напрежение и може да изгорите батерията ако сложите по-мощно. По-скъпите зарядни имат температурен датчик, но не бива да разчитате на това.
LiPo – ако погледнем таблицата за NiMh по-горе ще видим, че диапазонът на напрежение (от минимално до максимално) на една батерия се припокрива частично с тази под и над нея. При LiPo батериите това отсъства – максималното напрежение на 2-клетъчна батерия е по-ниско от минималното на 3-клетъчна. Така зарядното „знае“ каква батерия сте вързали към него. Ако свържете източена 7.4V LiPo батерия към зарядно за 11.1V (или зарядно, нагласено на този режим) – то ще отчете 6.6V и ще даде грешка (или поне ако е читаво би трябвало да даде грешка), защото ще е извън границите на 3-кретъчна батерия, които са 9.9V до 12.6V. Ако нашата 7.4V батерия е заредена на максимм (8.4V) и пак направим това упражнение – пак сме извън диапазона.
Освен това LiPo батериите имат втори, малък конектор, който мери напрежението на индивидуалните клетки. Вредно е за батериите да има разлика между клетките – пример, LiPo батерията показва в момента 7.96V, но отделните клетки са 3.78V и 4.18V. По-хубавите зарядни имат и балансиращ режим, който трябва да направи двете клетки равни на 3.98V (сумата пак е 7.96V).
Като говорим за хубави зарядни, един от най-често използваните модели е iMax B6, зарядно което много колеги имат от много години. Моето лично е купено преди десетина години и чак сега почва да дава някои проблеми, като за 10г – ОК. С него можете да заредите LiPo, NiMh, NiCd, батериите за фенера си, репликата и т.н. Внимавайте за китайски копия, принципно в fasttech и hobbyking имат (означени като такива) и копията, и оригиналите.
С какъв ток да зареждаме?
ОК, избистрили сме напреженията, ама какво правим с тока (мерен в ампери или милиампери – А/mA)?
Това не е правило, а ориентир – движете се в границите 1/5 of 1/3 от капацитета. Какво ще рече това – ако имате 1500мАч батерия – добре е да зареждате на 1500/5 = 300mA (0.3A) до 1500/3 = 500mA (0.5A). При възможност, винаги залагайте на по-бавното зареждане с по-нисък ток. Ако имате просто зарядно за NiMh – то нямате избор, съобразявате се с това, което пише на него. Уверете се, че не е твърде високо обаче. Пример, 1000mAh NiMh 9.6V батерия, трябва да имаме зарядно
input 220V 50Hz
output 12V 0.4A (0.9A, да речем, не биха били за предпочитане).