Батерии и зарядни 101

Понеже във ФБ групата често се задават едни и същи въпроси, може би е добре да се систематизира тук основната информация за батерии, използвани в еърсофта. На първо място - няма нищо сложно! За да ползваш батерии не ти трябва инженерно образование, така както за да видиш колко е часа не трябва да знаеш как се произвежда часовник.

Батериите се характеризират с няколко параметъра, като тип конектор, химически тип, капацитет, напрежение и т.н. За да си купите обаче батерия ще трябва да отговорите само на няколко въпроса :

  • Списък
  • габарити на батерия (очевидно зависи от приклада, ложата или там където в репликата ще седи)
  • LiPo vs NiMh (има и други варианти, но щом сте стигнали дотам - тази статия вече не Ви е нужна)
  • колко V, mAh, C трябва да е батерията
  • зарядно и как зареждаме?

Габарити
Очевидно е специфично за конкретната реплика и това дали се побира в приклада, ложата, под капака на цевната кутия и т.н. Винаги е добре да питате колегите със сходни или идентични реплики.

LiPo vs NiMh
Този дебат вече като че ли не седи на дневен ред. Да, все още ако пушката Ви идва с батерия – то тя ще е НиМх, колкото да не е без хич. И можете да си я ползвате, няма проблем. Недостатъкът на НиМх спрямо ЛиПо е, че за едно и също тегло или обем имат 3 по-малко енергия. И ако преди LiPo-тата бяха сравнително скъпи за много, днес са доста достъпни. Предимствата на NiMh са, че не изисква никакво специално зарядно, по-трудни са за пробиване/чупене и имат по-дълът живот (близко до вечни са).

Характеристики на батерията

Основните показатели, които гледаме при батериите, са напрежение, капацитет и С-рейтинг.
Напрежение – много опростено казано колкото повече, толкова по-скорострелно. Мери с във Волт (V), най-често срещаме 8.4V, 9.6V, 10.8V, 7.4V, 11.1V. Това е номинално напрежение, в процеса на зареждане и използване то се качва над и слиза под тази стойност. Колко точно – виж в секцията за зареждане.
Капацитет – мери се милиампер-час (мАч/mAh), умножено по номиналното напрежение ни дава енергията, която батерията може да съхранява. Пример, ако имаме 2 LiPo батерии 7.4V, едната с капацитет 1000мАч, а другата 2000мАч, то енергията им е съответно 7.4mWh и 14.8mWh, втората ще може да извърши два пъти повече работа или в нашия случай – повече изстрели.
С-рейтинг (C), големина на ток (в Ампери), капацитет (в мАч/милиампер-час) - на почти никоя батерия няма да прочетете максималния ток, който производителят е предвидил. Но ще прочетете, да речем, 1000мАч | 20С, което е 1Ач | 20С. Това означава, че може да работи с ток 1 х 20=20А. Ако е 1500мАч | 25C може да работи с ток 1.5 х 25 = 37.5A. Погледнато “наобратно” - батерия с капацитет 1500мАч може да работи 1ч с ток 1.5А или половин час с ток 3А и т.н. Това не е съвсем вярно, но за улеснение нека приемем, че е така (за човек, който просто иска да си зарежда и използва безопасно батерията). Грубо можем да кажем, че показва мощност.

Как зареждаме?
Преди да заредим батерията, трябва да знаем какво напрежение е максимално и минимално за нея. На опаковката винаги пише номиналното (много грубо и не съвсем правилно може да го считате за средно) напрежение, да речем 7.4V. Същата тази батерия, напълно заредена, е 8.4V, а изтощена 6V (някои производители ограничават до 6.6V). Как да се ориентираме? Ами, за по-лесно е да разглеждаме батерията като комбинация от клетки. Ако е ЛиПо – всяка една клетка е с номинално напрежение 3.7. Ако са две клетки – 7.4V. Три клетки – 11.1V и т.н. Всяка една клетка не трябва да пада под 3.3V (нека приемем това, с оглед сигурност) и при зареждане да не надвишава 4.2V. Ако имаме 11.1V батерия, то тя съответно ще се движи от 9.9 до 12.6V.
За NiMh – клетките са минимално напрежение 1V, номинално 1.2V, максимално при заряд 1.5V. Ако имаме 9.6V батерия – 9.6 / 1.2 = 8 (брой клетки)
Щом имаме 8 клетки, то напрежението не трябва да пада под 8V, и да не скача над 12V.

За най-често срещаните батерии :
1

Така, знаем до какви стойности трябва да заредим батерията си, но с какво зарядно?

NiMh – тук нещата са по-лесни и ако имате НиМх батерия, дошла с репликата Ви, то имате и зарядно към нея. Нека погледнем таблицата горе – ако имаме батерия да речем 9.6V NiMh, това означава, че ние трябва да я заредим до 12V. Съответно това трябва и да пише на зарядното, ориентировъчно :
Input 220V
Output 12V
Ако имаме зарядно, на което пише 10.5V (което е за 8.4V NiMh батерия) – можем да го използваме, но то няма да зареди напълно нашата батерия, защото тя стига до 12V, а то до 10.5. Можем да използваме зарядно с по-ниско напрежение за батерия с по-високо напрежение по изключение, но обратното НЕ ТРЯБВА да се прави. NiMh не могат да „кажат“ на нито едно зарядно какво им е номниланото напрежение и може да изгорите батерията ако сложите по-мощно. По-скъпите зарядни имат температурен датчик, но не бива да разчитате на това.

LiPo – ако погледнем таблицата за NiMh по-горе ще видим, че диапазонът на напрежение (от минимално до максимално) на една батерия се припокрива частично с тази под и над нея. При LiPo батериите това отсъства – максималното напрежение на 2-клетъчна батерия е по-ниско от минималното на 3-клетъчна. Така зарядното „знае“ каква батерия сте вързали към него. Ако свържете източена 7.4V LiPo батерия към зарядно за 11.1V (или зарядно, нагласено на този режим) – то ще отчете 6.6V и ще даде грешка (или поне ако е читаво би трябвало да даде грешка), защото ще е извън границите на 3-кретъчна батерия, които са 9.9V до 12.6V. Ако нашата 7.4V батерия е заредена на максимм (8.4V) и пак направим това упражнение – пак сме извън диапазона.
Освен това LiPo батериите имат втори, малък конектор, който мери напрежението на индивидуалните клетки. Вредно е за батериите да има разлика между клетките – пример, LiPo батерията показва в момента 7.96V, но отделните клетки са 3.78V и 4.18V. По-хубавите зарядни имат и балансиращ режим, който трябва да направи двете клетки равни на 3.98V (сумата пак е 7.96V).
Като говорим за хубави зарядни, един от най-често използваните модели е iMax B6, зарядно което много колеги имат от много години. Моето лично е купено преди десетина години и чак сега почва да дава някои проблеми, като за 10г – ОК. С него можете да заредите LiPo, NiMh, NiCd, батериите за фенера си, репликата и т.н. Внимавайте за китайски копия, принципно в fasttech и hobbyking имат (означени като такива) и копията, и оригиналите.

С какъв ток да зареждаме?
ОК, избистрили сме напреженията, ама какво правим с тока (мерен в ампери или милиампери – А/mA)?
Това не е правило, а ориентир – движете се в границите 1/5 of 1/3 от капацитета. Какво ще рече това – ако имате 1500мАч батерия – добре е да зареждате на 1500/5 = 300mA (0.3A) до 1500/3 = 500mA (0.5A). При възможност, винаги залагайте на по-бавното зареждане с по-нисък ток. Ако имате просто зарядно за NiMh – то нямате избор, съобразявате се с това, което пише на него. Уверете се, че не е твърде високо обаче. Пример, 1000mAh NiMh 9.6V батерия, трябва да имаме зарядно
input 220V 50Hz
output 12V 0.4A (0.9A, да речем, не биха били за предпочитане).

16 Likes

Браво,отдавна имаше нужда от това!

1 Like

С доста голямо закъснение - обновено. Моля, пишете ако съм сбъркал някъде или ако трябва още инфо.

1 Like

Нещо да кажеш за LiFe и LiIon? Имат ли почва в еърсофта?

1 Like

За LiFe - никога не съм имал и да си призная не съм чел достатъчно. Но мисля, че ако темата е за ориентация на нови колеги, няма нужда да се споменава екзотиката.
За целите на зареждане и разреждане LiPo = LiIon. Първите обаче най-често се ползват в реплики, вторите (в нашия случай) - фенери. И съответно са с твърда черупка. Не съм виждал някой да ползва LiIon в реплика, но може и да има, нз.

1 Like